Aktywne słuchanie to niezwykle ważna umiejętność zarówno w pracy mediatora, jak i podczas codziennej komunikacji interpersonalnej. Skonstruowałam
Na czym polega aktywne słuchanie? Na zaangażowaniu w rozmowę – świadomym słuchaniu rozmówcy i okazywaniu mu, że naprawdę go słyszymy i rozumiemy, co do nas mówi. Co daje aktywne słuchanie? Ma ogromny wpływ na skuteczność komunikacji. Pomaga budować trwałe i pozytywne relacje. Pokazuje zainteresowanie rozmówcy. Sprawia, że łatwiej jest zbudować dystans do wypowiedzi drugiej osoby. Zachęca rozmówcę do pogłębiania tematu i wyrażenia wszystkich wątpliwości. NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY AKTYWNEGO SŁUCHANIA – ZASAD 10P Wystarczy pamiętać o kilku elementach aktywnego słuchania, by rozmowa była skuteczna i pozwalała samodzielnie rozwiązywać konflikty. Jak je zapamiętać? Proponuję zasadę 10 P, którą skonstruowałam podczas rozmów z uczniami opolskich szkół w czasie seminariów mediacyjnych. Nie zaczynaj rozmowy w biegu, pośpiechu, na korytarzu, przed ważnym spotkaniem, sprawdzianem, wydarzeniem. Znajdź odpowiednie miejsce, okrągły stolik, wygodne krzesła lub fotele, zapewnijcie sobie odpowiedni czas i przestrzeń. To, czy jesteś skupiony na rozmówcy, pochylony w jego stronę, skupiony na rozmowie, a nie na różnego rodzaju rozpraszaczach, ma ogromne znaczenie. Tylko utrzymując kontakt wzrokowy z rozmówcą mamy pewność, że jesteśmy naprawdę słuchani. Tym drobnym gestem pokazujemy rozmówcy, że za nim podążamy, że cały czas słuchamy i myślami jesteśmy z nim. Zadawanie pytań pozwala doprecyzować to, co niejasne, poznać więcej szczegółów, inną perspektywę. Chroni nas przed doradzaniem, moralizowaniem, pouczaniem. Zamiast dawać złote rady, po prostu pytamy rozmówcę o wszystko, co dla niego ważne. Pytania są bezpieczne, o ile nie przybierają formy ataku i gradu pytań, przypominającego przesłuchanie. Parafrazowanie to inaczej upewnianie się, czy dobrze zrozumieliśmy rozmówcę. „Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o to, że…? Dobre podsumowanie tego, co usłyszeliśmy, porządkuje naszemu rozmówcy myśli i pozwala umiejętnie kierować rozmową. Czasem wypowiedź rozmówcy jest nasączona jadem, toksynami, złośliwościami, wynikającymi z trudnych emocji. Wystarczy jednak pozbawić ją toksycznych treści, sformułować w sposób neutralny, by móc kontynuować rozmowę. Bez obrażania się i atakowania. Po prostu powiedz to inaczej. Cóż, każdy z nas miewa fantastyczne przygody i ciekawe doświadczenia. Bywa, że zamiast słuchać rozmówcy, myślimy tylko o tym, jak mu wejść w słowo i przekierować rozmowę na siebie. Dobry słuchacz tego nie robi. Cierpliwie podąża za rozmówcą: pytaniami, parafrazami, podsumowaniami. Pokazuje całym sobą, że słucha. Zaufaj, że można się porozumieć. Uwierz w to, nim zaczniesz rozmowę. Dzięki pozytywnemu nastawieniu będziesz, na poziomie podświadomym, dążyć do zgody, a Twoja postawa przełoży się na postawę rozmówcy. Zobacz, jak wiele zależy od Ciebie… Zobacz także: Komunikacja interpersonalna czyli jak rozmawiać by się usłyszeć Prawdopodobnie zastanawiasz się teraz, czy jesteś dobrym słuchaczem? Mam dla Ciebie prosty test. Odpowiedz "tak" lub "nie" na poniższe pytania. Zapisuj odpowiedzi na kartce obok numerów pytań.
Zasadę 10P, która ułatwi Ci zapamiętanie kluczowych elementów tej postawy. 1P – przestrzeń
2P – postawa
3P – patrzenie w oczy
4P – potakiwanie
5P – pytanie
6P – parafrazowanie
7P – podsumowanie
8P – przeformułowanie
9P – Podążanie za rozmówcą
10P – Pozytywne nastawienie
Teraz policz swoje TAK i uważnie przyjrzyj się pytaniom, na które odpowiedziałeś twierdząco. Każde TAK jest Twoim obszarem do poprawy. Idealny słuchacz na każde z powyższych pytań odpowie NIE. Zachęcam Cię do poprawiania umiejętności aktywnego słuchania. Zobaczysz, jak szybko zacznie procentować – zarówno w relacjach prywatnych, jak i zawodowych.
Interesuje Cię temat rozwoju osobistego? Chcesz trenować kompetencje miękkie? Zapraszam Cię do udziału w szkoleniu: Trening Asertywności. Nauczysz się, jak być sobą, odmawiać bez poczucia winy i nie dać sobą manipulować – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.