Słuchanie jest sztuką, której można i warto się nauczyć.
Jeśli potrafisz słuchać, ludzie lgną do Ciebie, przyjaciele się zwierzają, odnosisz sukcesy, gdyż naprawdę rozumiesz innych, wiesz, czego chcą, co ich rani lub irytuje. Ludzie lubią, jak jesteś w pobliżu.
Słuchanie to komplement dla Twojego rozmówcy. Poprzez swoje zaangażowanie z intencją zrozumienia drugiej osoby pokazujesz jej, że jest ważna. Kluczowe znaczenie ma Twoje nastawienie do rozmowy, bezwarunkowa akceptacja dla rozmówcy, ale również powstrzymanie się od ocen.
Czy wiesz, jakim uchem słuchasz? Nieporozumienia w komunikacji biorą się z tego, że każda, nawet prosta wypowiedź, jest czymś złożonym i zawiera aż cztery elementy: zawartość rzeczową, relacje z osobą, ujawnienie siebie i apel, a każdemu elementowi odpowiada słuchanie innym uchem: rzeczowym, relacyjnym, terapeutycznym lub apelowym.
Jeśli chcesz się przekonać, jakim uchem słuchasz, wypełnij prosty test, opracowany na podstawie Kwadratu komunikacyjnego Schulza von Thuna.
Listen to "Jak się usłyszeć?" on Spreaker.
Inspiracje:
- M. McKay, M. Davis i P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Sopot 2017
- F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania. Analiza zaburzeń, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003
Zapraszam na studia podyplomowe „Mediacje sądowe i pozasądowe” w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu, Wrocławiu i Warszawie.