wczytywanie strony

Myśl zdrowo!

    Ja się nie zmienię. Taki/taka jestem, i już! Jeśli tak twierdzisz, a masz do tego prawo, to dlaczego uparcie próbujesz zmieniać innych?

    Jedyną osobą, na której zachowanie, postawy, myśli i przekonania mam realny wpływ, jestem ja sam/sama. To takie oczywiste, a takie trudne do zrozumienia i zastosowania. Nie mam wpływu na swojego partnera, męża, żonę przyjaciółkę, nastoletnie lub dorosłe dziecko, szefa, sąsiada… To dlaczego pragnę, by oni się zmienili? Wszelkie zmiany rozpocznijmy od siebie. Nie jest to łatwe…

    Czy to nie paradoks? Jak zauważył Albert Ellis, jeden z twórców Racjonalnej Terapii Zachowań, „Ludzie twierdzą, że nie mogą siebie zmienić, natomiast uparcie próbują zmienić innych”!

    „Mój szef mnie zdenerwował!” „To mnie naprawdę wytrąciło z równowagi”, „Wszystko przez Ciebie” - mawiamy, nie zdając sobie sprawy z tego, że to my sami sobie to robimy! W jaki sposób? Swoimi myślami! Poprzez swoje myśli i przekonania wytwarzamy wszystkie swoje odczucia emocjonalne, a nasze działania wypływają z tych odczuć. Na dodatek dzieje się to w logiczny i spójny z nimi sposób. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że nasz mózg jest ślepy!

    Nasz mózg nie odróżnia faktów od nie-faktów. Mózg przetwarza wszystko to, co mu przekazujemy, czyli nasze szczere przekonania o faktach i wskutek tego uruchamia natychmiastowe odczucie emocjonalne, a to powoduje nasze kolejne kroki.

    Innymi słowy, to co robimy, wynika z naszych reakcji emocjonalnych, które są zawsze prawdziwe i logiczne, tyle że… wywołane nieprawdziwymi (tak bywa) i niezdrowymi (tak bywa całkiem często) przekonaniami. Co gorsza, my w te przekonania mocno wierzymy. Działamy na podstawie tylko tych przekonań i reakcji emocjonalnych, o których jesteśmy przekonani, że są słuszne w danym momencie!

    „Przedkładanie swoich potrzeb nad potrzeby innych to samolubstwo. Nie bądź egoistką”. „Kiedy usłyszysz komplement, przyjmij go ze skromnością, a najlepiej zaprzecz, żeby nie poprzewracało Ci się w głowie”. „Złość piękności szkodzi. Grzeczne dziewczynki nie wyrażają gniewu, nawet jak emocje rozsadzają je od środka”.

    Nie wypada domagać się uznania i pochwał za wykonaną pracę, prosić o wsparcie emocjonalne. Nie należy mówić o swoich marzeniach i pragnieniach. Nie wypada prosić o pomoc. Nie powinno się wyrażać sprzeciwu i otwarcie mówić o konflikcie. Nie wypada, nie powinieneś, nie powinnaś… Albo przeciwnie: musisz! Musisz wziąć się w garść. Musisz opanować swoje emocje. Ty to zawsze wszystko musisz zepsuć, jak zwykle…

    Dlatego warto zmierzyć się ze swoimi przekonaniami i, zgodnie z Racjonalną Terapią Zachowań, czyli jednym z systemów terapii poznawczo-behawioralnych, wykorzystujących wpływ myślenia na ludzkie emocje, spróbować zrozumieć samego siebie/samą siebie.

    Jak to, w co wierzę, przekłada się na to, co czuję i co robię?

    W tym celu każde przekonanie, w które wierzymy; każdą myśl, którą uparcie powtarzamy, powinniśmy poddać testowi „Pięciu Pytań Zdrowego Myślenia”:

    1. Czy ta myśl jest oparta na faktach?
    2. Czy ta myśl chroni moje życie i zdrowie?
    3. Czy ta myśl pomaga mi osiągać bliższe i dalsze cele?
    4. Czy ta myśl pomaga mi rozwiązywać najbardziej niepożądane konflikty z innymi?
    5. Czy ta myśl pomaga mi czuć się tak, jak chcę się czuć bez nadużywania żadnych substancji?

    Powyższe pytania warto sobie powiesić nad biurkiem, na lodówce, przy lustrze lub w innym miejscu, w którym często zatrzymuje się nasz wzrok. Spoglądać, czytać i zadawać sobie na głos 5 ważnych pytań!

    Co istotne, każde z pięciu pytań zadajemy osobno do każdej myśli czy przekonania, z którym chcemy się zmierzyć. Jeśli odpowiemy „tak” na co najmniej 3 pytania, jest ok. T myśl jest zdrowa. Przy dwóch odpowiedziach pozytywnych, jednej lub braku jakiegokolwiek pozytywu musimy szybko przeformułować tę myśl, na zdrową, wspierającą, wywołującą pozytywne lub neutralne emocje.

    A to pozwoli nam zmienić swoje zachowanie i Siebie! Czyli jedyną osobę, którą mogę zmienić i na którą mam wpływ!   

    Ewa Kosowska-Korniak

    Oprac. na podstawie M.C. Maultsby Jr., Mariusz Wirga, Michael DeBbernardi „ABC Twoich emocji”, Żnin 2019, oraz szkolenia „ABC Twoich emocji”: Mariusz Wirga, Maciej Skibiński, Iwona Nawara, Warszawa 13-14.06.2019.


    Galeria zdjęć:

    • Myśl zdrowo!