Jeśli należysz do teamu „Zacznę od jutra” i nie rozpoczynasz ważnych zadań z poczucia przytłoczenia, zabiegania lub przeświadczenia, że i tak nie zrobisz tego idealnie (ach ten perfekcjonizm!!!), to być może korzystne dla Ciebie będzie zastosowanie jednej z 5 strategii redukcji prokrastynacji.
Być może znajdziesz jedną, która Ci się spodoba na tyle mocno, byś zechciała ją wypróbować. Już nawet jeden mały krok, czyli zapisanie jej, najlepiej w notesie, ale może być też w myślach sprawi, że realnie coś się zacznie zmieniać.
Najtrudniejszą częścią dowolnego zadania jest jego rozpoczęcie. Gdy już zaczniesz, samo zadanie okaże się nie tak trudne ani czasochłonne, jak sobie wyobrażałaś. Na pewno nieraz tego doświadczyłaś.
Przydatne strategie to:
- zasada pięciu minut
- rozpoczynanie od najtrudniejszej rzeczy, zwane „połykaniem żab”
- dzielenie dużych zadań na mniejsze
- zasada: „Rób najpierw to, co najważniejsze”
- zasada Pareto 80/20
Zasada pięciu minut polega na tym, że zobowiązujemy się do robienia czegoś tylko przez 5 minut. Potem możemy zrezygnować, jeśli tak zdecydujemy. Większość rzeczy da się znieść przez tak krótki czas. Z psychologicznego punktu widzenia łatwiej zmotywować się przez 5 minut niż przez 5 godzin.
Rozpoczynanie od najtrudniejszej rzeczy jest wcielaniem w praktykę słów Marka Twaina, który powiedział, że jeśli musiałabyś zaczynać każdy ranek od połknięcia żywej żaby, to przez cały dzień towarzyszyłoby ci poczucie zadowolenia wynikające ze świadomości, że chyba nic gorszego nie może ci się w tym dniu przytrafić.
Na początku dnia jesteśmy w najlepszej formie. Mamy najwięcej sił i maksymalną koncentrację. Dlatego im bardziej odsuwasz w czasie najtrudniejsze zadanie, tym trudniejsze będzie się ono wydawać i tym mniejsze jest prawdopodobieństwo jego wykonania.
Rozpoczęcie od najbardziej wymagających zadań i pozostawienie na koniec dnia tych najłatwiejszych lub przyjemniejszych przyniesie ci większe zadowolenie i poczucie sukcesu. Jeśli nie masz pewności co do zastosowania tej strategii w odniesieniu do całej listy zadań w pracy, zastosuj ją na przykład do sprzątania w domu.
Dzielenie dużych zadań na mniejsze i prostsze do wykonania to bardzo dobra strategia. Dużo łatwiej się skoncentrować, kiedy podzielimy to na etapy.
Przesłaniem zasady „Rób najpierw to, co najważniejsze” są słowa Stephana R. Coveya, autora „7 nawyków skutecznego działania”.
„Rzecz w tym, żeby zamiast szeregować według stopnia ważności to, co mamy w terminarzu, umieszczać w nim rzeczy ważne”.
Kluczowe są rzeczy ważne i niepilne. One decydują o Twojej skuteczności i powinny mieć priorytet. To są wszystkie działania, które pozwalają ci być proaktywną, czyli świadomie kierować swoimi działaniami. To działania, które zaczynają się od słów postanawiam, że mogę, zrobię, biorę się za …
To wszystkie działania z obszaru planowania i zapobiegania, budowanie relacji międzyludzkich, uczenie się nowych rzeczy, twórcze myślenie i rekreacja. To najważniejsza część Twojego życia, której często nie nadajesz priorytetu, zwłaszcza, gdy jesteś perfekcjonistką i pochłaniają cię inne zadania.
„Najważniejsze to dbać, żeby rzeczy najważniejsze były najważniejsze” [S. R. Covey].
Zasada Pareto 80/20 to jedno z najbardziej przydatnych narzędzi w zarządzaniu czasem i życiem. 20 proc działalności generuje 80 proc zysków. Oznacza to, że na liście 10 rzeczy do zrobienia wartość 2 z nich odpowiada sumie wartości 8 pozostałych. Nawet, jeśli wydaje się „żabą” trudną do przełknięcia.
Kluczowa jest Twoja motywacja i Twoje nadanie ważności zadaniu. Jeśli czujesz, że potrzebujesz motywacji do zmiany zachęcam Cię do wysłuchania odcinków nr 10 i 11 Wyspy Inspiracji, gdzie jako osoba zajmująca się zawodowo Dialogiem Motywującym pokazuję ten skuteczny sposób wzbudzania motywacji do zmiany.
Jeśli chcesz odbyć ze mną rozmowę o zmianie, wejdź na moją stronę www.o-media.pl i umów się na bezpłatną 15-minutową konsultację.
Polecam Ci lekturę książek:
- Stephen R. Covey, „7 nawyków skutecznego działania”
- Brian Tracy, „Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania”.